søndag den 6. januar 2013

Jomfrutur i Kano og Kajakklubben Vejle Å

Havde aftalt med Søren Walther at vi skulle ned og se om der var noget aktivitet i Kano og Kajakklubben Vejle Å sådan en vinter morgen hvor der var annonceret fællesroning. Der var flere folk dernede, nogle i kapkajak, nogle i turkajak og så SW og mig i havkajak. Vi fulgtes med en flink mand i en turkajak op ad Vejle å. Det fremgik tydeligt at hans turkajak var hurtigere, så vi skulle hænge noget i for at følge med. Jo længere vi nåede op ad Vejle Å, jo mere skulle vi arbejde for at komme fremad. Vi havde snakket om at sejle 9 km op i åen, og så vende om og retur. MEN... efterhånden som vi kom længere op i åen, blev den smallere og strømmen blev kraftigere og vi skulle virkelig hænge i for at holde os over 4 km/t, da vi var tæt på at have roet 5 km, blev åen igen smallere og jeg havde følelsen af at gå næsten i stå.
Det er sjældent jeg bliver forpustet af at padle, men det gjorde jeg her. Vi blev enige om at vende ved 5 km, sejle tilbage og tage en tur ud i fjorden også. Så vi vendte om, og var pludselig flyvende. Tror vi lå på 8-10 km/t retur når vi lavede noget.

Vel tilbage ved klubben, som ligger lige ved ud- mundingen til fjorden, bestemte vi os for at tage en tur rund i det indre af fjorden for at se lidt på det nye havne anlæg. På vej over til lystbådehavnen så vi dette fine gamle skib, der vist har opgivet evret.
Og så var det også rart lige at komme en tur ud på åbent vand, hvor en havkajak nu engang befinder sig bedst.
Jeg er rigtig spændt på om jeg kan finde ud af at være klub roer, og er spændt på hvor mange havkajakker der kommer i klubben når sæsonen kommer rigtigt igang, men en ting er sikkert, havkajakker er meget velkomne i kano og kajakklubben Vejle Å.
Så bor du i nærheden af Vejle og har hang til havkajak så kig forbi klubben, de virker til at være vældig flinke. 

Samlet distance 14,8 km.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar