søndag den 30. oktober 2011

Daugaard strand - Ankær vig - Mørkholt strand - Daugaard strand

Jeg satte i vandet ved Daugaard strand, bag ved parkeringspladsen, hvor der er en plads til isætning af både. Selve betonrampen er forbeholdt Daugaard bådelaug, men der er gode muligheder for at få kajakken i vandet. Jeg plejer at kører helt ned til kanten, i et par hjulspor, læsse af, og så parkere oppe på pladsen et sted hvor jeg  ikke holder i vejen.
Kl. var 06.10 søndag morgen og det var diset og stadig næsten helt mørkt. Jeg satte gps'en på kort, og satte kursen skråt over fjorden til Ankær vig. Ankær vig er lige præcist den del af fjorden som jeg manglede for at have sejlet hele vejen rundt i Vejle fjord. Der var ikke meget vind, og kun lidt bølger, op til 25 cm midt på fjorden, men efterhånden blev det lyst og det var til at orientere sig. da jeg kom over til Ankær vig var det blevet lyst, og jeg fik sejlet det sidste stykke jeg manglede, så var det trofæ i hus... men jeg var også ved selv at blive til et trofæ... det er jo oktober og dermed jagtsæson, heldigvis havde jeg spottet skydeprammen inden de første skud faldt, men der var nu alligevel et millisekundt inden informationen nåede forbi hjernebarken, hvor jeg troede at enden var nær.
Det var den nu ikke, og jeg kunne sejle videre, efterhånden var armene og resten af kroppen ved at være i gang, jeg er ikke noget morgen menneske, fra Ankær vig havde jeg bestemt at turen skulle gå mod øst, til stranden ved Mørkholt strand camping, Kort efter Brejning lystbådehavn i vigen er det et fint fladt skovområde i niveau med stranden, og jeg tror der her et sted kunne findes en rigtig god lejerplads, men det må blive en anden gang. Fra stranden ved Mørkholdt camping kunne jeg krydse direkte over til  Træskohage fyr et gammelt nedlagt fyr der er åben for adgang. Jeg nåede aldrig helt over inden jeg skiftede kurs mod NV, direkte tilbage mod Daugaard strand. På denne måde kunne jeg få søen direkte bagfra, nu med bølger op til vel 30-40 cm, meget surf var det nu ikke i det. Da jeg var tilbage ved Daugaard strand benyttede jeg mulighenden for lige at rulle i lidt sø. 2 til den ene side og 2 til den anden. Ifølge farvandsvæsnet er vandtemperaturen i vejle fjord ned mellem 10 og 12 grader, så det var godt at have neopren elefanthuen på, var ikke så koldt som jeg havde frygtet.

Distance 17 km
bølger 0-40 cm.
vind 4-8 ms
  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar