onsdag den 1. februar 2012

Grødis og overisning

Det var lykkedes mig at holde min kalender næsten tom idag,og jeg havde fyraften kl. 10. Så skulle jeg en tur ud i vinter vejret med kajakken.
Jeg havde planlagt at ro et lille stykke af den jyske østkyst, As vig. Jeg var derude omkring kl. 11. Jeg sad og kiggede lidt på vandet, der var hvide skumtoppe overalt, og en vind ind fra stik øst. Det var egentlig ikke fordi jeg ikke kunne ro i det, men jeg var bange for om jeg ville kunne holde varmen, pga. blæsten og pga. at jeg ville blive temmelig våd.
Jeg kørte i stedet over til dæmningen over til Alrø lige inden dæmningen er der en p-plads helt ned til vandet, hvor man kan holde helt ned til vandet.

Det var meget lavvande, så jeg måtte lige gå lidt ud med kajakken.
Herfra gik turen vest om Alrø. Jeg ville gerne have sejlet hele vejen rundt, men kunne se at hele det lavvandede område øst for dæmningen lå hen i is. Jeg sejlede rundt om Øen, over til Alrø sund mellem Alrø og Hjarnø, vendte og sejlede samme vej tilbage. Havde lyst til at krydse over til Hjarnø, men ville ikke gøre det idag, bølgerne var op til ½ m. og vanden er vel omkr. 0 gr.
Der er generelt meget lavvandet i Horsens fjord, og flere steder fik jeg mig forvildet for langt ind, og måtte et enkelt sted stage mig frem et kort stykke.
Langs den nordlige side af Alrø lå der en lang bræmme af grødis, som har samme konsistens som slushice.

I løbet af eftermiddagen gik vinden mere i nord-øst, og jeg syntes det virkede som om den var taget til. så jeg kom lidt på arbejde, i stik modvinde tilbage rundt om øen. Det blev "banket pæle i" som det vist hedder når fronten af kajakken slipper vandet efter en bølge, for så at slår ned i vandet efter bølgen. Kajakken blev overskyllet og oversprøjtet, så efterhånden lignede den mere og mere en glaseret skinke.
Bemærk den gule seddel. Tryg fondens operation mærkning. Mærkaten kan vist stadig bestilles ved tryg fonden. Man skriver navn og tlf. på den, så kan SOK ringe til mig hvis den kommer drivende et sted, inde de sætter den store eftersøgning igang, det er jo set for nyligt, at ejeren sad trygt og godt hjemme foran brændeovnen.... Det er da det mindste man kan gøre.
Nå men overiset det blev den. Ved ikke for godt det kan ses på billedet

Jf. sidste tråd, kan jeg oplyse at jeg ikke frøs ørerne. og i øvrigt gik det faktisk rigtig godt med at holde varmen, takket være uld, uld, flece og tørdragt.

Det var ca. her jeg sejlede på dagens tur: