mandag den 14. maj 2012

4 dage på den jyske østkyst - 2. etape.

Vågnede lidt i 8, havde fået en genial ide til tur-morgenmad, blødkogte æg. Men hvor har jeg gjort af ægene ØV...de står i køleskabet endnu! Så stod den på brød og ½ l cacaomælk.
Det var blæst op i løbet at morgenen op til omkring 10 ms midt på dagen, og regn, små dråber, store dråber, byger, vedholdende regne...

Nogle gange regnede det så kraftigt at dråberne lavede små vandperler som trillede rundt ovenpå havet, det så ret fint ud.
Der findes ikke dårlig vejr - kun sure vrantne mænd
Jeg har en gang oplevet at blive ret klam efter en hel dag i regn i min tørdragt, ved ikke om det er fordi den så ikke kan ånde, eller om det er fordi det er en billig Lomo dragt der ikke kan holde vand ude så længe (tror også at det er det sidste, i lang tid er det vand der havner i mit sædet lige så stillet endt inde i mine underbukser, så nu har hele dragtens bagdel fået en gang seam seal på indersiden), men jeg var forberedt på det dårlige vejr, så jeg have en gammel regnjakke med, som havde fået en ordentlig gang extra imprægneringsspray på den øverste halvdel. Den holdt vandet ude længe, og jeg havde det lunt og godt hele dagen. Så generer det mig egentlig ikke så meget at det regner så længe jeg er i kajakken.

Jeg havde en rolig tur ud gennem Als fjord. Jeg lå noget i læ fra sønden vinden, men den drejede ned i fjorden og gav mig lidt medvind.

 Pludselig kom der en færge?? Det var færgen til Als fra Blans.


Jeg var noget spændt på hvad jeg skulle stille op med krydset over Åbenrå fjord, hvor der var helt åbent for den sydlige vind. Men en af de ting jeg har lært på turen er:

Jeg må tage det som det kommer!

Det er umuligt, for mig, at forudsige hvordan vandet er, rundt om næste hjørne. Måske med mere erfaring bliver det lettere.

Da jeg først var der, kunne jeg se, at hvis jeg rundede varnæs hoved, og sejlede lidt ind i varnæs vig, så kunne jeg krydse fjorden med bølgerne, som var ca. 50 cm, næsten lige ind bagfra, og ikke ind fra siden, og når jeg nu var sejlet et stykke ind, ville jeg automatisk blive ført over til den anden kyst hvis jeg skulle ryge i vandet. Det kunne jeg håndtere, og jeg tog turen over i god stil.
Vel ovre, var der en periode med lidt ro og medvind/læ igen. Det gik også fint over Genner bugt og ind i Diernæs bugt. Jeg blev inde langs kysten, for jeg var efterhånden nået ud i mere åbent vand, og bølgerne blev større.
Turen op til Sandvig ved Kelstrup strand, fik jeg vinden skråt ind bagfra, og inde i sandvig fik jeg vinden og bølgerne lige ind fra siden, op til 1 m. Lad mig sige det på den måde, der var ikke tid til at tage billeder... Jeg var dog ret tryg ved det, da jeg bare ville blive skyllet i land hvis jeg skulle kæntre. Det undgik jeg dog, men var et par gange kommet for langt ind, så bølgerne begyndte at brække over mig, hvilket er temmelig meget sværere at balancerer i. En enkelt gang var jeg ved at blive smidt helt op på land, men kom ud igen. Vinden var efterhånden gået mere i sydvest, og da jeg rundede Halk hoved, og kysten var nord-syd kom jeg mere i læ og jeg kunne slappe af igen, og bemærkede at regnen var holdt op. Sikke en tur, men jeg oplever kajakken som værende vældig stabil i lastet tilstand og rigtig god i bølgerne, omend den er noget tungere at manøvrere.
rundt om Råde Hoved kom en lille vig, og 1,3 km før min GPS fortalte mig at dagens lejr skulle være, kunne jeg se det lille grønne og røde skilt der vist at her var det tilladt at overnatte, og den mest fantastiske lille teltplads lå og ventede på mig.
Vel på plads og installeret, kartoflerne koger og hakkebøffen venter på at komme over... det er da hygggeligt...
Pladsen ligger altså ikke helt der hvor Ud i naturen skriver, der ligger her: N 55,14,431 - Ø 9,42,726

Dagens etape: 51,5 km

Turen ialt: 90,6 km.
Dagens vejr 11 mm regn, middelvind på sit højeste 11 ms. bølger 0-1 m.

følg næste etape af min tur langs den jyske østkyst her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar