onsdag den 16. maj 2012

4 dage på den jyske østkyst - 4. og sidste etape.

TÆT PÅ... forstår man godt, at selv om man måske har førsteret, så er det dumt at lægge sig ud med et 80 m langt fragtskib hvis egenvægt måles i 100 tons. Dette eksemplar lå heldigvis til kaj i Fredericia Havn.

Dagen begyndt stille og rolig. Jeg vidste at jeg ikke ville kunne komme længere end til trelde næs, ved indgangen til Vejle Fjord pga. den hårde vestlige vind. Jeg fik pakket sammen stille og roligt, og begav mig op mod Fredericia havn. 
Da jeg sejlede ud i havneområdet, og kom ud i vinden, blev søen ganske urolig, så jeg forsøgte så vidt muligt at holde mig tæt på kajen for at få lidt læ, men heller ikke så tæt på at vandet blev alt for uroligt at refleksbølger. Kom forbi havnen, og kom i læ igen.
Inden længe kunne jeg passerer Fredericia Kajakklubs fine faciliteter.
På turen nord for Fredericia passeres et militært øvelsesterræn, hvor der ofte er skarpskydning, så det ikke er tilladt at passerer langs kysten. Hvornår der skydes kan man se her, desværre kun en md. ad gangen.

Kysten i dette område er meget særpræget lergrund, der ved meget regn bliver nærmest flydende. Det giver nogle interessante formationer.

Jeg var efterhånden kommet til trælde næs. og jeg skulle egentlig have været denne vej, hvis det havde været stille vejr.
Bølgerne var meget tætte og vinden var hård. Jeg kæmpede længe for at komme rundt om hjørnet, bølgerne brækkede ind over den lavvande tange som går ud fra næset. De brækkende bølger som slog ind over kajakken, skubbede mig hele tiden tilbage. Jeg blev nødt til at trække lidt længere ud, for at komme rundt. Endelig kom jeg rundt, og kunne langsomt arbejde mig ind i fjorden med 2,5 - 3 km/t. Der var store indimellem brækkende bølger ind mod kysten. Da jeg kom hen til det store grønne areal tæt ved p-pladsen gik jeg i land, og turen var slut for denne gang.
Der ville gå et par timer inden jeg ville blive hentet, så jeg brugte tiden på at få lidt at spise, og tager lidt billeder.


En tilfreds roer får sig en god omgang pasta bolognese

 Dagens etape 17,3
Samlet distande 159,8 km.
Dagens vejr vestenvind. middelvind 12 ms. vindstød op til 20 ms.

Lidt før kl. 17:00 kom familien, og vi kunne læsse kajakken på bilen, dele resten af min matador mix og kører hjemad.

Følg næste etape af min tur langs den jyske østkyst her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar