søndag den 24. juni 2012

Et døgn på den jydske øskyst - Juelsminde til Kalø Vig

Det  var på tide at komme videre om ad østkysten, ellers kommer jeg jo aldrig til Skagen... Egentlig havde jeg tænkt, at turen skulle være sammen med min store datter i børnekajak ned ad Skjern å, men det vovede jeg ikke med op til 10 ms og udsigt til regn. Så planen blev ændre til egotur. Selv om jeg sidst standsede ved Trelde Næs starter jeg denne gang i Juelsminde, da jeg har sejlet kysten fra Trelde næs til As Hoved indtil flere gange, da jeg ofte sejler i Vejle fjord.
Lagde fra Juelsminde ca. 14:20, fra en rigtig fin strand, som ligger her 

 Vejret var fint, 6-8 ms. syd, så jeg gik lige på. direkte ud til As hoveds vel 4-6 m høje skrænt.

Det blæster ikke så meget som jeg havde forventet, så vandet var ganske roligt, så jeg krydsede As Vig, over til Pøt Strandby, et kryds på ca. 5 km.
op mod Hundshage kom jeg forbi et området hvor der var et stort område hvor der var udlagt store sorte plast rør i rækker. Jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad det var. Nogle bud?

Ved Hundshoved skulle jeg lige holde tilbage for Endelave færgen og et fragtskib, før jeg krydsede over til Hjarnø. Her holdte jeg første pause efter godt 15 km.
Fra Hjarnø havde jeg valget mellem at krydse over til Alrø, et krydst på knap 2 km, eller gå direkte mod Gylling næs, et kryds på ca. 5 km. Vinden blæste direkte mod Gylling næs, og der var kun små bløde bølger bagfra, så valget var let, jeg tog det lange kryds.
Det er bare ligeud, så det er til at finde ud af

Det gik jo rigtig godt, jeg havde allerede sparet mange km, ved at tage en mere direkte vej end jeg havde planlagt.
Jeg begyndte at tænk på aftensmad, og fik det ide at jeg ville spise på den øde ø ude på Søby rev. Jeg har læst om Øen på kajakbloggen, hvor Helge var på far-søn tur til øen. Men hvad Helge ikke skrev, eller jeg ikke kan huske var, at det er et fugle reservat, og at adgang er forbut fra 1. april til 15 juli.
Jeg skulle helt ind til stranden for at kunne læse skiltet hvor der stod at der er adgang forbudt 50 m ud fra øen. Ups... Bakke bakke bakke.



Herfra skulle jeg videre mod hov, og tænkte at den korteste vej var inden om øen. Det var det ikke... der gik totalt vadehav i den, og jeg måtte ud og trække kajakken 100 m, og padle med de yderste 15 cm af pagajen  et langt stykke (så er der altså ikke meget fremdrift i en grønlandsk pagaj på 78mm). Jeg kom dog igennem, og droppede tanken om at komme til at spise før Hov da det lavvandede område strakte sig langt op mod Hov. Da jeg nærmede mig hov, sejlede Samsøfærgen ud af havnen, og jeg mindedes sidste år, hvor jeg trak kajakken ombord på færgen på min kajakvogn, for at sejle Samsø rundt (en tur der varmt kan anbefales). Lidt efter kom Tunøfærgen ind, og så skulle der vist være fri bane. Vandet var noget uroligt her rundt om havnen, og det ikke lige kunne komme i land, skærpede koncentrationen.
Vel rundt gik jeg i land for at lave aftensmad. En gang kylling i karry fra Real turmat. 30 min så var jeg på vandet igen.



Lige nord for Hov kom jeg forbi en rigtig smart badebro med 2 elevatorer. En rigtig godt ide at man også kan få en badetur selv om man er handicappet.
Herfra gik turen ganske roligt nord på langs kysten medens solen langsom gik ned. 

Havde på forhånd udset mig en lejrplads her: 56,03,149 - 10,16,047 . Jeg nåede frem omkr 23:30. Havde egentlig lyst til at fortsætte lidt endnu, vinden havde lagt sig og vandet var næsten fladt, og det blev vist aldrig sådan rigtig mørkt. Men hvis jeg skulle finde en lejrplads hvor jeg kunne være lidt i fred, så skulle jeg ikke længere ind mod Århus, og på den anden side af byen, er der tæt bebygget område helt op til skærbækværket. Ærlig talt var min krop også pænt brugt. V. håndled havde givet lidt bøvl de sidste 10 km. Dagens etape 50,3 km. 

























Vækkeuret ringede kl. 5:30, men var pludselig overbevist om at jeg sagtens kunne nå til Kalø Slotsruin til kl. 14 selv om jeg lige tog en ½ time mere. Som sagt så gjort. Op kl. 6. spise, pakke sammen. (der er das 100 m fra pladsen på P-pladsen). på vandet lidt over 7.

Læg lige mærke til de her billeder:

























Rigtig mange steder langs kysten, er der rigtig mange fine træer, der skriger på en hængekøje. Jeg, er lidt af omveje, blevet opmærksom på at der findes sådan nogle hængekøjer til friluftsbrug, med myggenet. Med en tarp over, må det kunne udgøre et fantastisk supplement til teltet. Jeg har en bivibag, men tanken om at vågne op med en ½ skovsnegl i mundvigen tiltaler mig ikke... Det må jeg arbejde lidt videre med.

Det gik støt og roligt op mod Århus. Jeg havde været lidt betænkeligt ved at komme rundt om havneområdet, men det gik nu meget fint. Bølgerne kom syd fra, så jeg begyndt at krydse ud i god tid, for ikke at komme til at sejle for tæt på havnemolen, med refleksbølger og bølger ind fra siden.
næsten rundt om havnen kom jeg til færge indsejlingen, hvor jeg lige tog en lille pause for at lade hurtigfærgen komme forbi.
 Så ikke lige nogen grund til at sejle omkap med den i indsejlingen.
Turen rundt om havnen var på omkr. 7 km. efterhånden et stort område.
Fra Risskov og op langs kysten havde jeg regnet med medvind da der var meldt SV vind, men det virkede mere som SØ, så jeg fik vinden og bølgerne lige ind fra siden. Men det var pænt lavvandet langt ud, og et rigtigt godt sted at træne lidt bølger. Så kun en enkelt anden kajak, han nåede dog kun halvt ud til mig før han kæntrede, men han kom godt ud og gik bare ind med kajakken og prøvede igen.

Er man til store gamle, og nye huse, så er dette også stedet at sejle

























Ved Kaløvig lystbådehavn var en gruppe unge på vandet i joller (ved ikke så meget om dem, men vist lidt større end optimistjoller. En enkelt af jollerne lå med bunden i vejret, med sejleren stående fortvivlet ovenpå, men en af trænerne lå lige ved siden af i en motorbåd og prøvede at forklare ham hvordan han skulle få den på ret køl igen.
Nå jeg skulle videre, havde jo en aftale kl. 2. Men jeg kunne nu se, at jeg ikke nåede helt over til Kalø slotsruin, men pyt, jeg aftalte med min kone at hun kunne samle mig op tæt ved Ugelbølle strand helt oppe i toppen af Kalø vig.
Her gik jeg i land, på den første egentlig surfbølge på turen (som var ret tæt på at vippe mig på hovedet), men det gik.
Jeg fik hurtigt kajakken på vognen, og trillede op på parkeringspladsen, så jeg kunne ses fra vejen. Lige da jeg kom ind på P-pladsen fra den ene siden, kom fruen kørende ind fra den anden side. Perfekt timing. Godt jeg tog en ½ time mere i morges...

Dagens etape. 35,4 km.
Turens samlet 85,7 km.
vind. 3-10 ms.
Bølger. 0-50 til sidst enkelt -75 cm.
2 længere kryds 5+ og flere kortere.

Hvad lærer jeg om mig selv på mine turer.

Der er en ting der er gået op for mig på de sidste par "lang"ture, og det er: Når tingene er enkle, bliver pointerne tydeligere.
Mit mantra på turen fra grænsen til Trelde næs var: "Jeg må tage som det kommer". Det blev tydeligt, at selv om jeg kan planlægge og kigge kort, google earth, DMI og sejladsudsigten, så kan jeg ikke vide hvordan vandet er når jeg kommer rundt om næste pynt. Så det er ikke til megen nytte at jeg sidder og bruger alt mit krudt på at håndterer en eventuel situation når jeg kommer til et kryds, jeg må tage det som det kommer. Det blev meget tydeligt på den tur. Måske kan jeg også blive bedre til det i mit "civile" liv.

En pointe som trådte tydelig frem for mig på denne tur var, at jeg har en tendens til at ville nå så langt som overhovedet muligt. Hvorfor er det vigtigt for mig? hvorfor ikke tage den med ro, tage flere bileder, sejle ind og se på de små ting, bruge mere tid på at lave mad, og være i lejr.
En af svarene er, at jeg syntes at det er fedt at udfordrer mig selv, hvor langt kan jeg nå... Men jeg tror også der ligger en udfordring for mig i at blive bedre til at være der hvor jeg er, og opleve det, i stedet for hele tiden at skynde mig videre.
Ikke mere lomme filosofi for den 25 øre...

Sikkerhed på "lang"tur.

Jeg er blevet opmærksom på, at der er en anden sikkerhedsmæssig udfordring ved at sejle tur fra a-b, som jeg ikke møder når jeg tager en tilfældig tur på Vejle fjord.
Udfordringen består i, at der kommer forhindringer på vejen som i en given situation er en udfordring som jeg normalt ikke ville tage op. Det kan f.eks. være at krydse en fjord, eller passerer en havn, under forhold der er lige til den gode side. Så længe det går op langs kysten, og man ligger i læ eller bare kan skylle i land, hvis man kæntre er det ikke noget problem. Men vælger man f.eks. at krydse Vejle fjord i lidt for hård vind, så er der altså langt til land hvis det går galt.
Er det anderledes end i andre situationer kan man spørge. Nej det er det såmænd ikke, men det som kan være en udfordring er, at det har anderledes negative konsekvenser for den videre tur hvis man lader være. Man kan være nødt til at stoppe turen, eller ligge og glo det samme sted indtil det bliver stille vejr. Dette kan bevirke at  man (læs jeg) bliver udfordret på mine grænser, og kan blive fristet til at gøre noget jeg ikke bude have gjort.
Jeg vil gerne prøve at flyve med helikopter, men IKKE med SOK. Så hellere tage hjem en dag for tidligt, eller blive i lejr. Men jeg tror det er en ting det kan være godt at være bevidst om, når man tager på tur.

Du kan følge den næste etape af turen langs den jyske østkyst her

4 kommentarer:

  1. Hej Keld
    De sorte rør kan du læse om her http://www.smartfarm.no jeg så om dem engang på Discovery channel tror jeg nok det var.
    Fin blog du har fået banket sammen her med interessante turberetninger.
    Mvh. Heine

    SvarSlet
  2. Hej Heine
    Tak for det. Ja det ligner det jeg kom forbi. Så blev det mysterie vist opklaret.

    SvarSlet
  3. Hej Keld

    Fin turbeskrivelse.
    Nu nærmer du dig jo mit ro-vand med hastige pagajtag.
    Måske vi skulle sejle næste "ben" sammen.
    Så kunne jeg "lære" dig at dvæle ved tingenes tilstand og nyde nuet.
    Det kunne være at tage billeder, lave slow-food og nyde et glas vin eller to mens roen falder på.
    Du siger bare til hvis du skal have lidt selskab ;-))

    SvarSlet
  4. Hej Søren. Jeg havde faktisk selv haft den samme tanke, og syntes det lyder som en fin ide. Hvornår det lige kan blive kan har jeg ikke lige overblik over endnu. nok tidligst i august en gang, her er der så småt ved at gå sommerferie i den.
    Men jeg lader høre fra mig.
    God sommer til dig!

    SvarSlet