tirsdag den 26. juni 2012

Grej gennemgang - en våd bagdel

Efter min sidste tur, er der et par ting jeg skulle have gennemgået.

Lapning af Latex sok

Problemet er en våd bagdel. Dette tiltrods for at jeg både bruger tørdragt og neopren sprayskirt. For mig at se skulle problemet ikke være der, hvis bare en af tingene levede op til det forventede.
Først tørdragten. En LOMO Renegade tørdragt købt i november 2010. Jeg har længe haft et kritisk øje til den. Dragtens stof kan ikke holdet vandet ude over tid. Især bagdelen tager lige så stille vand ind, dels hvis der står vand i sædet, og hvis jeg er i vandet længe ved redningsøvelser kan jeg mærke at vandet lige så stille siver ind. Dette har jeg forsøgt at afhjælpe ved at smøre indersiden af dragens bagdel ind i Aqasure lim. Det har afhjulpet det lidt,men jeg tror ikke at det område jeg har tætnet er stort nok.
Jeg forsøgte at teste dragten ved at vende vrangen ud. Det er som jeg tidligere har konstateret at dragtens bagdel ganske langsom bliver fugtig på indersiden ved længere tid under vandtryk. IKKE godt nok.
Men, jeg fandt ved denne lejlighed også ud af at der var hul i den ene Latex strømpe. Så den skulle lige lappes.
Jeg spurgte havkajakroerne til råds her
Jeg endte med at lappe hullet med en stump latex og noget aquasure lim.

























Men som det fremgår af linket er der også andre måder at gøre det på.

Utæt sprayskirt

Men med et kvalitets sprayskirt: Snapdragon Ocean trek, burde vandet vel sådan set slet ikke havne i mit sæde. Så hvorfor gør det det? Jeg havde egentlig tænkt at det måtte komme ind langs kanten. Men hvordan havner vandet så oppe i mit sæde??? og hvorfor var problemet der også i roligt vand.
Min arbejdshypotese var at vandet måtte komme ind inde ved min krop, via neoprenen eller i syningen mellem skørt og tunnel. Men hvordan undersøger man lige det.
Jeg hævede bagenden af kajakken så cookpit kanten var plant, og snørede tunellen sammen... ja det er lidt svært at forklare, se opstillingen her
 Så hældte jeg vad på skirtet så syningen er dækket af vand. Lod den stå og småsimrer en times tid...
Og ganske rigtig, skirtet var plaskvådt på indersiden, og der stod vand i bunden af kajakken. ca. 2 dl. Det må jeg kunne gøre noget ved... I første omgang prøver jeg lige at tage en snak med forhandleren.

Bøvl er der ved det....
Men nu meget hyggeligt at gå og eksperimenterer og pusle lidt med grejet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar