søndag den 30. december 2012

Fra juleøl til spritbrænder

Trængte til at udrette noget, efter mange dage med julehygge. Bestemte mig for at bygge en spritbrænder af en øldåse.
Jeg byggede den ud fra denne anvisning.




Man tager en tom øl dåse. eller sodavands dåse. Finder det anviste værktøj. Så er det bare at følge den rigtig gode instruktion på videoen.

En service meddelelse. En tomme er 2,54 cm.


  Vupti, vupti, en time senere har jeg en 9 grams spritbrænder  med 2 kamre så den kan brænde selv om der står en kedel direkte oven på den.

















Det gik jo engentlig meget godt. Næste udfordiring blev at lave en mangen til, denne gang bare af en 1 litters øl dåsen. Jeg fandt ud af at jeg skulle gange målene med ca. 1,7. Jeg valgte så at bore 2 rækker huller i den, for at udnytte den større volumen, ved ikke om det gøre noget forskel.
Den kunne fint få 1 litter vand i kog i en kedel der stod oven på den. selv om den stod udenfor i blæst i 7-8 graders varme. Vindskærmen er bare lavet af staniol. Fordelen ved denne brænder er, at den er lidt bredere, og gryden, kedlen eller hvad man nu skal have på står mere stabilt på den. Til gengæld vejer den så også hele 25 gram. Her ved jeg godt at letvægtsentusiasterne er stået helt af ;-)
En meget sjov lille ferie aktivitet. 
Her ses brænderen fra, hhv. en 1 litters dåse, en alm. 33 cl dåse og en alm brænder fra en Trangia. 



1 kommentar:

  1. Fed idé med den store brænder, har selv lavet utallige af de små og de virker fint, Ca.5 min.om at koge 1/2 liter vand. Hvor længe er den store om det?

    SvarSlet