onsdag den 6. februar 2013

Klar til vintertur med overnatning

Så er det tid til at komme afsted igen. DMI siger 0 til -5 fredag til lørdag, så koldt det bliver det. Jeg har længe lagt op til komme på vintertur med overnatning, men det har knebet lidt med tiden. Nu ser det ud til at lykkedes at komme afsted en lille tur fra fredag til lørdag, en ca. 50 km ialt.

Jeg har haft en lille mangel i min vinter udrustning indtil nu, en ordentlig vintersovepose. Men idag lå der så en besked fra GLS at der lå en pakke og ventede på mig.
En Carinthia Defence 6 sovepose. En fiber sovepose med en komfort temperatur på -25 og en extrem temperatur på -38. Den glæder jeg mig rigtig meget til at tage i brug.
Hvis jeg bliver glad for den vil jeg lave en længere anmeldelse af den.
Kompressions-pakposen gør det godt og kan komprimerer posen ganske meget. Men uha, en så varm fiber pose fylder alligevel en del, men kunne lige listes under dæk i min LV kajak, når den bliver strammet ordentligt sammen.
Det er lidt tilfældigt at jeg er faldet over mærket Carinthia, efter at jeg faldt over en Carinthia bivi telt på outsite.org's markedsplads. Jeg Googlede mærket og fandt ud af at Carinthia var specialtister til vinterudstyr, bl.a. til militæret.
Denne sovepose Defence 6, skulle være den som de Danske specialenheder får udleveret til vinterbrug.
Den har vandtæt/vandafvisende overstof, så den er velegnet til brug i kolde og fugtige situationer.
Jeg købte den her, og må indrømme at jeg umiddelbar syntes at det virket til at der er rigtig meget sovepose for pengene.







En anden lille ting jeg har anskaffet mig. En drybox til min smartphone. Jeg syntes at det er rigtig smart at have en smartphone med på tur, så kan der lige tjekkes vejr, og kort undervejs,  men jeg syntes også at jeg syntes at det vil være rigtig surt at drukne eller smadrer den. Så jeg har købt denne lille box
En otterbox 2000, og jeg fandt den til 129 kr. det er noget billigere end en kaskoforsikring.






Vinterunderlaget skulle være på plads.

Underbukser, Jens Lyn, s.h., SBeklædningen skulle også være der. Udover Aclima WoolNet og WarmWool har jeg et tyndt sæt fleece tøj og en sæt groft og tykt uldtøj (Armylagerets Det bedste) Disse uldbukser er faktisk lidt smarte, for de har lynlås i begge sider af benene, så når man er på tur og fryser, kan man trække trødragten ned om knæerne, lyne uldbukserne på og trække dragten på igen uden at få sand i sko og dragt.











Sidst jeg var afsted havde jeg problemer med at få varmet vand, med min trangia gasbrænder, lavede noget research på forskellige gas blandinger, og endte ud med Jetboils gas var den mest ideelle til vinterbrug. læs her hvorfor.

Jeg håber at kunne berette om en god tur når jeg kommer hjem.... og er blevet tøet op igen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar