fredag den 3. maj 2013

Forårsklargøring og lidt forbedringer af kajakken

De sidste par weekender har jeg gået op puslet lidt om kajakken. (Pigerne i huset griner lidt af mig, at jeg går så meget op i mit grej, men de giver mig lov).
Sidste sidste weekend fik jeg sat ny kølstribe på, mærket "sandblæsertape fra T-hansen" i forenden på den mest udsatte meter lagede jeg 2 lag i år.
I år bruge jeg en varmepistol til at blødgøre det, de steder hvor det skal formes meget eller strækkes lidt. Det gør arbejdet meget lettere.
Jeg fik også sat lidt tape på de steder hvor mine pagajer skraber på når jeg sætter dem fast på kajakken.




En anden ting der har været tiltrængt længe, har været at få et rygstøtte monteret igen. Som det var originalt, var det noget bras, når jeg reentrede kajakken i en redningssituation kunne rygstøtten vippe forover, så jeg kom til at sidde på den, og ikke kunne komme til at sidde ordentligt. De' en ommer!. Jeg havde været på jagt efter et andet, men den var udsolgt hos forhandleren. Så jeg besluttede mig for at prøve at lave det om som jeg havde.
Jeg kørte i biltema, og købte et epoxy-kit. en lille epoxy blok, som bliver blandet med hærder når man ælter det, super smart, og så til 35 kr. men husk hansker. Lavede et par stykker snor med en knude i begge ender, som jeg pakkede ind i kit, så de dannede et øje. Klistrede det fast oppe under kokpitkarmen. Heri monterede jeg et stykke stærkt elastik, som var gjort fast i rygstøtten. Bunden af rygstøttet blev tilpasset lidt, så den passede bedre til den nye position. Det blev faktisk rigtig godt. Elastillen trækker rygstøtten tilbage når jeg ikke sidder i den, så jeg let og elegant glider ned i sædet. Super!



Idag var turen kommet til dækkslinerne. De var blevet lidt slappe, og når jeg nu alligevel skulle have dem af, har jeg besluttet at få slanger på dækslinerne. Det gør dem væsentlige lettere at få fat i, når man ligger i vandet, især hvis jeg har hansker på, eller har meget kolde fingre. Det har endvidere den fordel, at det er lettere at liste en pagaj ind under linen. Jeg fandt noget klart 5/16 tommer slange i Bauhaus til 15 kr meteren.













Polering gør jeg ikke så meget i.... Jeg vil hellere slide gelcoat af end polerer det af. Men det er måske bare mig...

Så nu er jeg simpelt hen super klar til BCU3* med Kajakgården mandag morgen ved Løveodde strand. Lur mig om ikke jeg kommer til at skrive mere om det.

God Weekend derude!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar