torsdag den 2. maj 2013

Jetboil Flash & Jetboil Coffee Press review

På mange af mine længere ture med overnatning, for ikke at sige alle, består hovedmåltidet af frysetørret mad eller opvarmning af f.eks. beuveais. Til dette formål har jeg flere gange tænkt at Trangia er lidt et overkill. Dog vil jeg sige, at når jeg om vinteren, har lidt varme på i teltet, for at tørre undertøjet, så vil jeg stadig foretrække Trangia, da den står meget stabilt, og brænderen et godt beskyttet af vindskærmen.
Men på langt de fleste ture, kan mindre gøre det.
Derfor har jeg kigget mig lidt omkring, og er faldet for Jetboil Flash.
De engelske sites jeg kiggede på havde en model der hed Jetboil flash Java kit. Den føres dog ikke samlet i DK, men jeg bestilte Jetboil flash + jetboil coffee press, og så har jeg det samme.








Der er flere ting der gjorde, at valget faldt på Jetboil. For det første, fylder den ikke mere end kedlens størrelse. Den er designet sådan, at det hele kan pakkes sammen så det hele, incl. 100 g. gas. kan være i kedlen. Selv den tilkøbte coffee press kan være dernede. Det eneste jeg måske kunne have ønsket mig anderledes var, at der havde været en eller anden form for sikring af låget, så jeg ikke risikerer at låget falder af, og tingene ligger og roder rundt i kajakken. Pakkevolumen, godt 1 L.
For det andet, er det et hurtigt system. Som det kan ses på videoen nederst, så tager det, selv med kolde kajakfingre 38 sek. at gøre den klar til brug. Væsentligt hurtigere, end jeg kan samle min trangia, især med kolde fingre.
Endelig er der gjort noget for at systemet skal være sikkert og stabilt, mere om det under beskrivelsen af systemets opbygning.


Opbygning: 

Nederst er der en sammenklappelig 3-fod, som kan klikkes fast på gasdåsen. Her har man være så smarte at den både passer på 100 g. dåsen, og på de store dåser. På den monteres en alm. 100 g. gasdåse. Om vinteren foretrækker jeg jetboils egen gas, du kan læse HER hvorfor. Foden bevirker, at den ikke så let vælter.   








På flasken monteres brænderen, som er monteret med piezo tænder. Så med et enkelt tryk på tænderknappen, er brænderen igang. Min erfaring er, at tænderen virker godt, i frost og blæst kan det dog godt være den skal have en 2-3 tryk inden den tænder, men prøv lige at tænde en lighter under de forhold, det kan også være lidt bøvlet.









Oven på brænderen monteres kedlen. Den sættes ikke bare, den monteres, ved at den sættes ned på brænderen og drejes rundt, og så sidder den fast til resten af brænderen. Igen et tiltag for at gøre den mere stabil og sikker. Man kan selvfølgelig indvende, at hvis man kommer til at vælte kedlen, så har man også balladen med en væltet brænder. Men, kedlens specielle konstruktion gør, at flammen er godt indkapslet, skulle uheldet være ude.

Under bunden af kedlen, er der lavet et system, der minder om det man f.eks. kelder fra køleren på en bil. en række ribber, som øger kedlens bundoverflade betragteligt, og dermed øger varmeledningen. Jetboil kalder det en Flux-ring. De hævder at det øger energi udnyttelsen fra 35-40% (som Jetboil hævder er det normale med andre kedler) til 80% med denne keddel. Om det passer kan jeg ikke vurdere.
Uden om kedlen er et ca. 3mm neopren dækken, med et håndtag. Det må alt andet lige medvirke til at holde maden/kaffen varm længere, og vigtigst, reducerer risikoen for at man brænder sig på kedlen. Bærehåndtaget virker ok.


Jetboil hævder selv, at jetboil kan koge ½ l vand på 2:30. Passer det så? Dertil vil jeg svare Ja, det kommer an på.
Jeg har testet brænderen under forskellige forhold. Først testede jeg den under temmelig dårlige forhold. ca. 2 graders frost, ca. 6 ms. blæst, og sne. Brænderen stod helt frit og ingen læ. Her var den 7:36 om at bringe den ½ l vand i kog. Ikke alt for godt. Det er min vurdering at det at den ikke har en læ skærm, og den fik lov at stå helt frit i vinden havde en stor betydning. (Trangia var til sammenligning 4:35 om at komme i kog)
Efterfølgende testede jeg den i 6 grad, svag vind, her var den 3:10 om at bringe ½l i kog.
Endelig testede jeg den i 20 grader og stille vind. her bragte den vandet i kog på bare 1:55. Så Jetboil er mere vejrafhængig end Trangia. Men det er min vurdering at jeg med enkle midler kunne have nedbragt kogetiden væsentligt i kulde og blæst, ved at opsætte den et sted med læ, eller lave en læskærm til den.




Coffee pressen, er ligeledes designet, så den kan være i kedlen. Den skrues bare sammen, og monteres sammen med låget. Og wupti, kedlen er forvandlet til en stempel kande. Hvis man som mig elsker kaffe, og som mig skal øve mig lidt i at standse op være i nuet, så er en kop helt friskbrygget kvalitetskaffe virkelig en god ide. Og det bedste af det hele, den gemmes bare ned i kedlen, og fylder dermed ingenting.







Med i sættet følger også en holder til brændren, således at der kan sættes en større gryde eller pande op. Man kan også købe en Jetboil pande, eller man kan bruge sin Trangia pande hvis man allerede har sådan en i forvejen. Bon appetit.











Her ses en lille video jeg lavede med den, i vinterkulden:

Konklusion

Jetboil, er for mig et godt bud på en komplet løsning, hvis man ikke ønsker at slæbe Trangia med. Der er tænkt på detaljen. Coffee pressen syntes jeg er helt genial. 
Med de anker jeg har nævnt i gennemgangen, vil jeg give Jetbil Flash 9/10 stjerner. Jetboil Coffee Press får 10/10, elsker god, frisk og varm kaffe. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar