fredag den 27. april 2012

EPP3 kursus på Mols

Efter en rigtigt god og lærerig weekend, og nogle dages restitution, kommer her en bekrivelse af mit EPP3 kursus.

Sted: DGI Karpenhøj og farvandet omkring sletterhage fyr

Instruktør: Tue Brems Olesen

Billeder © BRINK

Weekenden startede fredag kl. 17:00 med teori om sikkerhed, kort, turplanlægning og fornuftig færdsel i naturen.
Allerede her begyndte det at blive klart, at EPP3 kræver mere end bare at kunne sejle ligeud i 8 ms. Søkort har jeg aldrig før beskæftiget mig med, så der er vist lige noget jeg skal have læst op på. Selv om jeg har været spejder i 10 år, og været soldat, så skulle kompasset også lige genopfriskes. Aftenen sluttede med en bid af "This is the Roll".
Lørdag morgen mødtes vi her
Det er en af overnatningesstederne på den nye kajakrute på på Syddjurs.

Et fint sted, men med en meget stenet strand
Billeder © BRINK
Desværre havde jeg været syg i løbet af natten, med mavebøvl, så jeg var ikke helt frisk lørdag morgen, det ændrede sig dog, da jeg skulle være smart og demonstrerer at jeg via kantning kunne få min thermokande til at kurer fra side til side inde i kajakken, ups... så befandt jeg med i udgangsposition til "undervandsfiskeri med harpun fra kajak". Men pyt... jeg rullede hurtigt op og sejlede videre.... aahhh... efter 2 mislykkede forsøg på at rulle op, måtte jeg ud i baljen og fik så lige øvet lidt makkerredning med Tue.
Det irriterede mig gevaldigt, dels at jeg mistede kontrollen over kajakken, og dels at jeg ikke kunne få mit rul til at virke. Men ud over det skete der ikke noget ved det, jeg var klædt rigtigt på og kunne fint holde varmen resten af dagen.
Jeg tog dog lidt mere forsigtigt fat ved kantning resten af dagen, jeg skulle lige have fundet fornemmelsen af kajakkens balance igen.
Billeder © BRINK

Hvad øvede vi så denne dag? Tja... forror, bagror, høj-støttetag, lav-støttetag, sweep, kantning, styretag, fremadroning, baglænsroning, sideforflytning, sikker landgang, turplanlægning, sikkerhed, pakning, telemarkssving, 360 graders rotation, pejling, knob, selvredning, rulle øvelse med paadlefloat, rul + det løse.. så det var en stille og rolig dag.
Desværre var vejret ikke helt med os, det blæste for lidt til at kunne få godt EPP3 vand, det kneb med at få bølger nok.
Men en skøn natur det var der.
Billeder © BRINK
Og et godt og stort rovand
Om aftenen skulle vi igen have lidt undervisning, men inden da skulle vi lige have lidt mad. Sådan noget turmad er der jo sjældet så meget godt at sige om, friskfanget ørred, oksesteaks, pølser, frikadeller, kold kartoffelsalat, hertil husets øl.

Det var højniveau herrer-hygge.

Søndag morgen mødes vi igen ved vandet, og satte i samme sted, i stille vejr og høj sol. Dagens program, var planlagt som en dagstur. Desværre var blev vi forfulgt af det ene uheld efter det andet. Jeg blev træt, og kunne ikke selv ro.
Billeder © Tue, OnAdventure

En blev syg og kunne ikke holde balancen, 5 pagajer knækkede...samtidigt... Ulrik mistede bagerste luge.... jeg kunne blive ved... 2 mand kæntret samtidigt, livløs roer med bunden i vejret osv... sikke et uheld. Godt vi havde Tue med, han lærte os hurtigt om makkerredning, makkerredning med 2 mand i vandet, bugsering af træt person der kan holde balancen, bugsering af syg person der ikke kan holde balancen, bugsering af person på bagdæk, øh... ja, så blev vi våde igen... bjærgning af livløs kæntret roer, der blev også tid til at øve reentry roll up, rul, og alt det andet sjove.
Midt i det hele, dagens højdepunkt, Emma, Emme er en lidt stor, temmelig tung dame, med kurs mod Århus havn, efternavnet Mærsk:

Se, den kunne lave bølger, ca. 2 m. høje men runde dønninger. Alle blev pludselige vældig raske igen, og havde ikke behov for at blive bugseret.
Det er første gang jeg har sejlet i 2 m. dønninger, stort!

Vel tilbage ved isætningsstedet. var det tid til en personlig evaluering, hvor vi en ad gangen fik feetback på vores indsats af Tue, og hvor det blev til lidt gode råd, og forslag til indsatsområder i forhold til træning op til EPP3 prøven.

Evaluering af stedet:

Det er et fantastisk rovand der er på Syddjurs, vandet er stort, og udsigten fantastisk. Eneste anke, en meget stenet strand.

Evaluering af instruktøren:

Det var tydeligt at mærke, at Tue er en erfaren kajakroer og instruktør, det virker bare bedre når instruktøren kan demonstrerer øvelserne med overbevisning, tydelighed og ro. Så trænger du til at få afpudset lidt teknik, så kan jeg kun anbefale dig at slå et smut forbi Tues hjemmeside, og se hvilket kurser han har på programmet.