mandag den 2. april 2012

Lille tur i blæst og bølger

så kunne jeg ikke vente længere, søndag aften måtte jeg bare afsted og have en prøvetur i min nye kajak. Ført skulle kajakholderen lige tilpasses, da P&H Quest LV har en noget rundere skrogform end en Wilderness tempest 170. Indtil videre kører jeg stadig med en tagholder lavet af skumrør beregnet til isolering af varmerør. så denne operation klares let med en hobbykniv, gaffatape, silicone fuge, samt lidt mere skumrør. Så sidder den fint igen.
Problemet ved denne "type" holder er dog, at kajakken kan give sig lidt sidevejs i kraftig sidevind. Så det ender nok med at jeg sætter et af de sæt Eckla J bøjler på denne bil også ( men de skal lige laves lidt om inden). (tja... kajakken er vist mere værd end bilen...)
Som det kan ses på billedet, har jeg monteret en strimmel sandblæser tape langs kølen, for at skåne kajakken lidt mod de værste skrammer, som det bl.a. er beskrevet af Kajakgal og outdoorfreak.

Afsted det gik, lidt forsigtigt, for der var en kraftig sidevind, farvandsvæsnet meldte 10-12 ms. i det område jeg ville sejle udfra, Daugaard strand. Da det er inde i Vejle fjord står bølgerne ikke helt mål med vinden.


Hvor bølgerne var på sit højeste nåede de kun op på vel ca. 75 cm, men forholdsvist tætte. Jeg var spændt på hvordan jeg ville kunne styre min nye kajak, men inden jeg havde roet 100 m følte jeg mig helt tryg ved den. Sidder godt og fast i sædet. Største udfordring var næsten at få båret kajakken ned til vandet, da det sidste stykke var helt åbent for vinden.
Turen blev kun på 5 km, da det var aften, og jeg ikke ville ro i mørke i dette vejr. Turen gik først mod vest, skrådt op imod vinden. Farten var ikke noget at prale af... ikke før jeg vendte og sejlede retur til Daugaard... medvind og medbølger... max fart 14,7 kmt, så fik jeg også prøvet noget der nærmer sig surf.

Kajakken opførte sig eksemplarisk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar