søndag den 23. september 2012

Teknik og turlederkursus på Lillebælt

Rullekurset blev aflyst, EPP 3 prøven er overbooket... Panik, jeg går da helt i stå... Heldigvis er Tue og Jesper ikke gået i stå.




De er ved at arrangere en tur til Færøerne i 2013, og afholdt i den forbindelse infomøde, og teknik og turlederkursus i Fredercia. Jeg får ikke mulighed for at komme med til Færøerne, men tilmeldte mig kurset, for at få lidt udfordring i forhold til navigation og strøm.







Stedet var området fra Fredericia Østerstrand i nord, til hjørnet ind til Fredericia havn i syd, og den "grønne mand" ude i lillebælt.
Kurset havde 2 foci.
1. Navigation og kajakroning i strømende vand
2. Situationshåndtering og turledelse.

Først var der lidt teori på land, omkring tidevand, og turplanlægning. Så lagde vi fra land, og havde nogle navigationsøvelser i sejlads i strøm.
Vi sejlede ud til "den grønne mand", styrbords bøjen ved indsejlingen til Lillebælt. Strømmen var, mod forventning, udadgående 3-4 km/t. Vinden gik modsat, og kom fra N-NV ca. 6-8 m, det gav nogle sjove og ustabile bølger da vi kom ud til bøjen. Da der kom en byge ind, kom der nogle kraftige vindstød.
Vi øvede at sejle ud fra en kompaskurs der korrigerede for strøm, vi øvede i at holde en bestemt kurs udfra 2 parallelle punkter på land.

Der blev snakket strøm, placering af kajakkompas, læsning af vejr, strøm, talt om at tænke fremad, og om hvordan man placerer sig i forhold til gruppen i forskellige situationer, dynamisk turledelse osv.




Efter en pause nord for det afspærrede område ved oliehavnen, var der mere fokus på situationshåndtering. 2 og 2 øvede vi bugsering. En øvelse hvor vi på skift kobler os hurtigt på, sejler og tæller til 20 medens den anden pakker sit bugseringsgrej sammen, skifter, tælle til 20 skifter. osv. En øvelse der træner grejhåndtering, og hurtighed.

Pludselig blev vi bedt om at kaste vores pagaj så langt væk vi kunne, så får man lige afprøvet om reservepagajen sidder så den er anvendelig, dvs. tilgængelig. Næste øvelse kunne være at kaste pagajen væk, og så kæntre, i strøm, så bliver det vigtigt at have reserven ved hånden, og hurtigt komme op, for ellers mister man sin pagaj... Det kunne f.eks. gøres sådan her



Herefter sejlede vi tilbage til Øster Strand. Jeg fik fornøjelsen af at prøve Brinks X3M Nunataq grønlandske åre i Kulfiber. Let og lækker pagaj. Den har, i forhold til dem jeg selv har lavet, et kort men bredt blad, og et langt skæfte. Første tanke med den var: den er god, og super let og stiv. Anden tanke var dog: Den er meget glat. Måske er det noget man hurtigt bliver vandt til. Det må jo være det samme med alle andre pagajer i kulfiber.

Da vi var tilbage blev vi bedt om at kæntre, og lave en hurtig selvredning efter eget valg.
Det var sjovt at se, at alle mand lavede reentring roll-up ( så vidt jeg lige så). Så går det altså hurtigt med at komme op igen.
Jeg blev dog lige lidt urolig over at skulle gøre det med en åre, som jeg kun havde haft i hænderne i 10 min. Op kom jeg dog, men det blev for mig en reminder om, at det er ikke nok at have een pagaj man kan rulle med, man skal kunne rede sig med alt det grej man bruger.

Eftermiddagen var ved at være gået, og vi satte kurs mod Østerstrand.

Her demonstrerede Tue og Jesper en  makkerredning med brug af Heel Hook.



En lærerig eftermiddag sammen med Tue og Jesper.


1 kommentar: