søndag den 30. september 2012

EXPED DownMat 9LW - Review


 Jeg har over den sidste tid gået og arbejdet på at opruste mit turgrej til vinterbrug, fordi jeg ønsker at kunne tage på tur hele året rundt.
Jeg har fokus på sovepose system, beklædning og underlag.

Jeg har egentligt allerede et godt underlag, men når jeg har et barn med på tur, og skal have oppakning til 2 i 1 kajak, har jeg brug for 2 kompakte underlag. Og så var jeg også på udkig efter et rigtig varmt underlag, og faldet over dette underlag: EXPED DownMat 9LW, som på en og samme tid har en lille pakke volumen (Producenten siger 27 X 16 cm, og det stemmer med det jeg kan måle den til efter at have haft den i brug og pakket ned igen) 



Den er lang, bred og tyk, 197 x 65 x 9 cm, og dermed enormt komfortabel. Og så er den varm. Med en R-værdi helt oppe på 8,0 hævder producenten at den har en kuldegrænse på -38 grader. Så kan jeg vist godt holde varmen nedadtid, selv om jeg er en ”kold sover” dvs. let kommer til at fryse om natten.
Underlaget vejer 1240 g + pakpose.

Et ret fedt produkt.
Egentlig er EXPED downmat, hverken en luftmadras, en underquilt(Et dunfyldt tæppe til at hænge under en hængekøje til isolation), eller et selvoppustelig underlag, eller også er den alle tre dele. Den har lufmadrassen engenskab i at skabe god afstand mellem person og jord, dette giver et blødt, fleksibel og komfortabelt underlag. Den har det selvoppustelige underlags princip med at fylde noget i hulrummet som kan skabe stillestående luft, og dermed isolation. Og så bruger den underquiltens materiale gåsedun, det bedst isolerende, og samtidigt mest komprimerbarre isoleringsmateriale denne verden kan frembringe.
På denne måde skabes et tykt dunlag hele vejen rundt om kroppen (selvfølgelig kun hvis man har en dunsovepose), hvilket giver en høj komfort og gode varmeregulering. 

Exped DownMat er, ifølge producenten, designet udfra 2 formål.
For det første er den designet til, at kunne bruges under de allerkoldeste forhold på kloden, for det andet er den designet til brugere der er ”koldt sovere”, dvs. til folk som mig selv, der let bliver kolde om natten, og kommer til at fryse.
Da Jorden er en 3 x så god varmeleder som luft, er der rigtig meget vundet ved at have en rigtig godt isolering nedadtil. Uanset hvor god en sovepose man har, vil dunene i denne blive trykket flade når man ligger på den, og isoleringsevnen forsvinder.
Så i princippet kan man spare på omkostningerne til soveposen, ved at have et rigtigt godt underlag.  

Brugen af underlaget I praksis:
Det har altid irriteret mig ved luftmadrasser at der skulle en pumpe med. Dette har EXPED løst ved at bygge pumpen ind i madrassen. Det kan ikke anbefales at puste madrassen op med munden, da der på denne måde vil komme for meget fulgt ind i madrassen, hvilket ødelægger dunenes isolationsevne.
Anvendelsen af pumpen er ganske ligetil, min datter på 9 kunne pumpe den om uden forudgående instruktion.
EXPED siger på en video at DownMat 9 M kan pumpes op på 1 ¾ minut, det tager mig max 1½ min at pumpe LW (længere og bredere) versionen op, som skal have en del mere luft end M modellen.

Det fremgår ikke helt fra producentens side, hvor vand og fugt afvisende den er, så jeg sendte følgende spørgsmål til producenten i Østrig:

I hvilket omfang er DownMat vandtæt?
Svar: 
 Da det er helt lufttæt, er det også vandtæt i høj grad. Vandsøjletrykket er mindst 10.000 mm. Men det er ikke imprægneret til at være vandafvisende, så dråber af vand der kommer på, perler ikke af. Dette er tilsigtet da luftbarriere-filmen indeni har brug for den bedst mulige hæftning, som kun fungerer, når materialets overflade ikke er behandlet med vandskyende materiale. (Min oversættelse)

Kan man lægge den direkte på sne/is?
Svar:
Helt sikkert, men du skal være forsigtig med skarpe is kanter, som kan beskadige måtten. Men normalt på sne er der ikke noget problem overhovedet (f.eks. i en iglo). (Min oversættelse)

Man man lægge den direkte på det våde græs?
Svar: 
Ja helt sikkert. (Min oversættelse)

Vil den blive ødelagt af en regnbyge hvis man ligger på den i det fri, f.eks. i en bivybag?
Svar: 
Den vil ikke blive ødelagt af en regnbyge, du kan fint bruge den under en bivybag, eller du kan putte den ind i bivybagen (det kan være mere komfortabelt i tilfælde af at bivybagen ikke har en åndbar bund). (Min oversættelse)




Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, er EXPED DownMat 9 det varmeste underlag på markedet. Se f.eks. oversigten på denne side http://sectionhiker.com/sleeping-pad-r-values/
Jeg har ikke haft mulighed for at teste madrassen i frost endnu, men i forhold til anvendelighed og komfort er den overbevisenden.
Eneste anke jeg har i forhold til den er, at materialet er noget støjenden. Er madrassen ikke pumpet tilstrækkeligt op støjer den noget når man bevæger sig. De nætter jeg har testet den har det dog ikke haft nogen praktisk betydning, men det kunne måske godt være lidt generende hvis man sov flere sammen.

Konklusion
Forholdet mellem pakkevolumen, komfort i brug, isolationsevne og anvendelighed er overbevisende. Det er et underlag jeg med sikkerhed kommer til at bruge året rundt, i telt, shelter og hængekøje.
Jeg vil give dette produkt 9,5/10 (støjen fra materialet er ikke nok til at trække et point fra, men det skal bemærkes).
Jeg kan kun anbefale dette underlag. Et unikt produkt som det er svært at finde konkurenter til.

Jeg har lavet en lille video, som viser underlaget:


   





Ingen kommentarer:

Send en kommentar