søndag den 4. marts 2012

Silkeborg til Randers m. overnatning

Jeg havde planlagt at årets første tur med overnatning, skulle gå fra Hou til Kalø slotsruin. Men vinden var øst, og meldingen lød på op til 10 ms. Jeg var ikke helt frisk, så i stedet valgte jeg en tur fra Silkeborg Langsø. Jeg kunne dog ikke sætte i hvor jeg havde forventet, p-pladsen helt ud til ringvejen, var væk, tror de er ved at lave noget motorvej.







Kom på vandet lørdag kl. 15 og havde udset mig Kællinghøl teltplads som mit mål, så jeg havde lidt travlt.
Men da jeg kom ind i åløbet var der heldigvis godt med strøm. Højeste fart 13,4 km (dog kun ganske kort ved en indsnævring), men det var ikke helt umuligt at ligge på 9-11 km.t ind imellem.
Der var meget vand i åen.








Og en masse broer



Det sidste var fra tange sø, i skumringen.
Herfra koncentrerede jeg mig om at ro, da det var ved at blive lidt mørkt.
Jeg havde lidt svært ved at finde Tangeværket, i mørket, men fulgte min fornemmelse fra kortet og var heldig at sejlige lige dertil.
Efter slusen syntes jeg at åen blev temmelig kedelig, minder mest om en afvandingskanal.


Kællinghøl teltplads ligger på venstre side lige ved denne smukke bro som ikke er til at tage fejl af.


Billedet her er taget da jeg sejler derfra søndag morgen.
Fin plads men brænde og toilet ( var dog lukket på denne årstid)
Her var det op med teltet og vand over til mad.





Dagens etape 38 km.


vækkeuret ringede igen kl. 7, havde dog været lidt vågen den sidste time, hvor jeg frøs tæerne lidt, men ellers havde jeg sovet godt.
tog det stille og roligt, varmede vand til termokanden og lavede en kop kaffe. Havde beregnet 5 timer til Randers hvor jeg havde aftalt opsamling kl.14:00, så jeg skulle bare afsted omkr. kl. 9, da der skulle være omkr. 32 km til Randers.
Lige et billede af mit nye telt inden det bliver pakket ned igen.
 Herfra går det mod Randers, i strid modvind det meste af dagen, men stadig med godt medstrøm, så kan holde en fin fart.
Her lige et par fine broer mere



2 broer på et billede, den er taget op imod strømmen, ved den anden side stod en lystfisker, og ham ville jeg jo ikke ligge i vejen for længere end højst nødvendig.

Til sidst 2 x blå bro


Under den bagerste af broerne er en en "kanoplads" på samme side som Randers regnskov. Her havde jeg aftalt at mødes med familien kl 14. Kl. 13.50 kunne jeg ro op på den sandede/mudrede rampe...troede jeg, men bump, og jeg sejlede i noget i vandet, ud igen og prøve et andet sted, denne gang uden problemer. Men da jeg kom hjem kunne jeg se at kajakken havde fået et kraftigt skrub, som om der lige er høvlet en spån af kølen øv øv... Den sidder dog på endnu, så nu skal jeg se om jeg kan få den varmet på igen.... Man skulle have en glasfiber kajak...
Anyway en dejlig tur. Dags etape 31 km


Samlet distance 69 km
vind 6-10 ms.
lørdag spredte skyer og sol, sidst på dagen overskyet, søndag helt overskyet.
temp0-6 eller deromkring.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar