fredag den 2. november 2012

Udskiftning af latex mancheter på tørdragt

Jeg har købt en "ny" tørdragt. En kvalitetsdragt som ikke er blevet brugt andet end ganske få gange for 3 år siden. Ser ud som ny, pånær latexmancheterne. De er ikke blevet plejet, så de er blevet møre, og der er gået hul i dem.
Så nu var overvejelsen, skal jeg ud og betale 1300 kr. for at få dem skiftet, eller kunne jeg selv gøre det.
Efter lidt søgning på nettet besluttede jeg mig for selv at gøre det.
Jeg fandt nogle nye mancheter hos latexfabrikken, jeg var lidt i tvivl om, hvilken halsmanchet jeg skulle have. De har både en fleksibel, en normal og en stærk. Jeg ringede til dem og spurgte, og fik en god snak, med en forhandleren, som gav sig tid til at forklare hvordan jeg gjorde det bedst. Han gjorde mig også opmærksom på, at der på deres side lå en monteringsvejledning som var lige til at gå til.
Da jeg havde lavet min online bestilling, gik der 5 minutter, før han ringede tilbage. Han skulle bare lige være sikker på at halsmancheten havde den rigtige størrelse da jeg havde valgt large. Det kalder jeg altså god service.
2 dage efter havde jeg min pakke, men en fleksibel hals manchet, 2 håndleds manchetter, og en dåse lim, det hele leveret for 360 kr.
For at udskifte mancheten skal man bruge noget der passer i hullet til hhv. håndledet (1½ l flaske) og halsen ( en spand), Acetone, sandpapir, lim, en pensel, bagepapir.






Først klippes den gamle manchet af, sådan at det stykke der er limet fast på dragten bliver på. (den nye manchet limes oven på den gamle).










Herefter vende vrangen ud på dragten, den gamle stump manchet slibes med et stykke sandpapir, det sammen gøres med det stykke af den nye manchet som skal limes på, denne slibes på ydersiden.
Herefter tørres delen der skal slibes af med acetone.








Herefter påføres limen med en pensel på begge overflader, og limen får lov at tørre (der bruges kontakt lim her).













Og så kommer det svære, at få manchetten til at sidde rigtig inden den kommer i kontakt med den anden lim, og her kommer bagepapiret ind i billedet. Man lægger bagepapir rundt om den del af dragten med lim på, trækker den nye manchet ned over, og kan stille og roligt placere den så den sidder rigtigt. Herefter trækkes bagepapiret forsigtigt ud, og de 2 sider lim kommer i kontakt og mancheten sidder fast. Smart!!! Herefter gned jeg lidt på limningen for at få evt luftbobler ud.




Efterfølgende lagde jeg lige en tynd limstribe hen over kanten af samlingen for lige at hæfte evt. løse kanter på  samlingen. Og vupti. dragten er så god som ny igen.
Hals mancheten var lidt mere tricky at få ordentlig på, så det tog lidt ekstra tid. De 2 håndledsmancheter skiftede jeg på ialt 1½ time.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar