tirsdag den 3. januar 2012

2011 - År 1 som havkajakroer

Så er 2011 gået. Det første år for mig som havkajakroer.
Det blev til 496 km. Egentlig ikke det vilde. (i et forsøg på at retfærdiggøre dette kan jeg bare sige: 3 børn under 10 år, en dejlig kone jeg gerne vil beholde :-), en virksomhed og en del frivilligt arbejde). Der har været mange korte ture på 1-2 timer, det tæller jo ikke så hurtigt. Jeg har roet mellem 1,2 km (dækker over 1½ times roning på stedet op i bølgerne ved Daugaard strand, for at blive lidt fortrolig med ujævnt vand...), og 68 km fra Tørring til Silkeborg d. 15. okt.
Min 1. af 2 solo ture med overnatning gik 80 km rundt om Samsø d. 8-10 juni fra ons. aften til fredag middag.
Her et lille stemningsbillede efter jeg havde opsat teltet lidt uautoriseret ved Samsøs sydspids ved en vig lige øst for Vesborg fyr. (Campingpladsen ved Kolbykås, som jeg havde Googlet mig frem til, var lukket for flere år siden, og så måtte jeg jo improviserer) Beklager den dårlige billedkvalitet...

Jeg havde på denne tur mulighed for at låne den lidt specielle hybrid pagaj Avannaq. En pagaj som Erik B. Jørgensen havde fået til landet.  Jeg var rigtig glad for at ro med den, og jeg kunne næsten ikke vænne mig til at ro med min euro pagaj igen. Jeg oplevede ikke at der var den samme støtte i den, og den havde bare ikke den samme "naturlige" gang i vandet. Så var der ikke andet at gøre, end at finde høvlen frem og lavede en grønlandsk pagaj, først en i gran for ikke at bruge for mange penge på det hvis ikke jeg kunne finde ud af det.
Jeg fandt meget inspiration på nettet HER til hvordan jeg skulle måle op etc. så var det bare at gå igang. Den endte med at blive rigtig fin... syntes jeg selv... så måtte jeg på jagt efter noget reed western ceder, og igang igen.
Resultatet blev en pagaj med målene 222cm x 7,8cm, vægt 600 gram.

Jeg har træ til 3 pagajer, og havde tænkt, at så kunne jeg lave 2 mere som jeg kunne sælge, for at finansiere lidt andet grej jeg mangler. Men jeg er simpelthen blevet så glad for den, så jeg nænner ikke at sælge den. I stedet har jeg solgt min TNP euro pagaj, jeg brugte den alligevel aldrig.

Af andre kajak højdepunkter i året der er gået skal nævnes EPP 2 kurset hos trekantens Kajakskole. Først en aften i svømmehal med grundig vandtilvænning til dem der måtte have brug for det. De næste 2 dage foregik på, ved og i vandet i udkanten af Kolding fjord i beskyttet farvand ved Houensodde spejdercenter.
Bent (indehaver) er meget pædagogisk og tydelig i demonstrationen af de forskellige tag og øvelser. Kan varmt anbefales.

Alt sammen er foregået i min Wilderness Tempest 170 PE kajak. Den har jeg godt nok været glad for. En rigtig god allround kajak med finne. Den har god plads til bagage til tur med teltet. Den er god i bølger. Den er meget stabil. Jeg har været ude i op til 1 m bølger. og er aldrig røget ufrivilligt i vandet i den. Den kan dog godt væltes, og jeg har også lært at rulle den op igen. Det er bare lettere end en selvredning med paadlefloat.
Men...jeg kunne da nok godt finde på at skifte den ud til en lidt mere livlig og hurtig glasfiber kajak.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar